Slik forebygger du idrettsskader – Vestfold Naprapati

Slik forebygger du idrettsskader

Naprapati kan brukes til så mangt! Når det kommer til idrettsmedisin behandler vi alt fra elite atleter til mosjonister, og de som ønsker tips og program for å komme igang med aktivitet. 

Forebygging av idrettskader

Grovt inndelt innen idrettsmedisin kan man si at naprapater jobber med

  •  Idrettsskader og rehab
  • Skadeforebygging
  • Fremme prestasjon

Idrettsskader napaprat

Essensiellt for å kunne fremme prestasjon og unngå idrettsskader er skadeforebygging:

  • Oppvarming: Den mest effektive oppvarmingen består av generelle og spesifikke øvelser. De spesifikke øvelsene bør helst replikere de øvelser som blir utført under dagens treningsøkt. 
  • Tøying: Før trening eller etter trening? Her strides de lærde. Har du derimot nedsatt bevegelsesutslag (veldig stiv i visse områder) kan du gjøre begge deler. Delvis i oppvarmingen som forberedelse til aktivitet og delvis i etterkant mens du fortsatt er varm.
  • Teip/bracing: Har bevist effektivitet ved høy-risiko aktiviteter (eks overtråkk hos basketballspillere) eller som beskyttelse under rehab.
  • Beskyttende utstyr: Avhenger av idretten din, eks hjelm ved sykling eller leggskinn ved fotball.
  • Egnet utstyr: Avhenger av idretten din. Se til at du har passende utstyr i den grad det lar seg gjøre, du løper vel ikke maraton i fjellstøvler?
  • Egnet overflater: Avhenger av idretten din, eks kan det være fordelaktig før løpere å variere underlaget for å unngå ensidig belastning.
  • Egnet trening: Begrepet trening innebærer aktivitet som på sikt vil lede til økt prestasjon innen din sport. Et effektivt treningsopplegg tar for seg trening i ulike perioder av idrettssesongen, samt tar for seg spesifikke og varierte øvelser som er relevant for din idrett, skreddersydd utifra ditt nivå og dine mål.

Referanser:
1. Brukner, Khan et al. Clinical sports medicine. McGraw-Hill Education. 4th edition 2012) Chapter: 9, p.113-134