Hodepine / Vondt i hodet? Få behandling hos Vestfold Naprapati

Hodepine / Vondt i hodet?

Hvilke faktorer kan føre til hodepine?

Hvilke symptomer kan forekomme ved hodepine?

Hvordan behandles hodepine?

Hodepine er en av våre vanligste plager, og årsakene er ofte svært sammensatte. Det positive er at du i de fleste tilfeller kan du få hjelp med å finne årsaken og riktig behandling.

Ikke gå rundt og tro at vondt i hodet er helt normalt og at dette må du leve med. Søk helsepersonell for undersøkelse og behandling. Det vil også være noen mer sjeldne hodepiner som er vanskelig å behandle, der vil det være medikamenter og det vi kaller kognitive tilnærminger som er første valget. For de som lurer på hva kognitive tilnærminger er, så er det den gode samtalen rundt dine plager. Her belyses ofte at hodepine ikke er farlig, du kan fortsatt leve et godt liv, ta vare på de gode følelsene i livet som virkelig betyr noe, forsøk å leve her og nå, etc. Altså være mer bevisst på at de gode dagene er gode.

Som vi nevnte tidligere skyldes vondt i hodet sjelden alvorlig sykdom. Likevel skal kraftig hodepine alltid tas på alvor. Både når den oppstår gradvis og plutselig. Dette gjelder spesielt om man får symptomer som er annerledes enn tidligere. Ta direkte kontakt med lege dersom det også er lammelser eller nedsatt språk. Listen nedenfor er en oversikt over de vanligste årsakene til hodepine, og som dere ser er det normalt mye en kan påvirke på egenhånd.

Hodepine / Vondt i hodet? Få behandling hos Vestfold Naprapati

Årsaker til hodepine

  • Stress og anspenthet
  • Lite søvn
  • Lite bevegelse (feks. stillesittende arbeid)
  • Feilfunksjon i nakkens muskler og ledd
  • Spenninger i øvre rygg, skulder-, hals- kjeve og nakke- muskulatur
  • Medisiner
  • Dehydrering, altså for lite veske i kroppen
  • ”Dårlig/uregelmessig” kosthold
  • Menstruasjon og andre hormonelle endringer, spesielt hos de med migrene
  • Hodeskader og nakkeskader

Symptomer

Vanlige symptomer er smerter på en eller begge sider av hodet, i pannen, rundt øynene eller i bakhodet. Hodepine kan også ledsages av trøtthet, dårlig konsentrasjon, kvalme og ustøhet. Mye hodepine kan i det lange løp påvirke humøret, mange blir irritable, deprimerte og/eller tiltaksløse.

Vanlige typer inkluderer: Spenningshodepine, Migrene, og Medikamentindusert hodepine.
Skjeldene er: Cluster-hodepine (hortons hodepine), trigeminusnevralgi, slag og svulster.Mye vanskelige ord på de uvanelige, og vi velger her å ikke belyse de noe særlig. Felles for de skjeldene her som ble ramset opp er at de skal til lege og behandles der.

En og samme pasient kan ha flere typer hodepine. Disse kan gå over i hverandre eller ligne på hverandre. Eksempelvis kan spenningshodepine utløses av stor fysisk-eller psykisk belastning. Dersom smerten vedvarer, kan det oppstå nakkehodepine, som igjen kan utløse migrene.

Vurdering

Det er viktig med en grundig gjennomgang av sykehistorie, og en god klinisk undersøkelse for å avgjøre hvilken behandling som er best egnet. En migrenedagbok, eller hodepinekalender, er et godt verktøy for å kartlegge frekvens, varighet og intensiteten av dine hodepineanfall. Det vil også være mulig å kartlegge eventuelle triggere, altså hva som forårsaker anfallene og hodepinen.

Behandling for hodepine hos naprapat

Det er viktig å få hodepinen undersøkt, slikt at man får riktig behandling. Manuell behandling kan være effektivt for å lindre hodepiner som spenningshodepine, nakkeutløst hodepine og migrene. Ren spenningshodepine har mange hensyn å ta når det kommer til behandling, og det benyttes en rekke metoder og teknikker for å gjenopprette normal funksjon i ledd, muskler, bindevev og nervesystem. Behandlingen kan også ha en kognitiv tilnærming med samtale, råd og veiledning. Det kan også være behov for samarbeid med din fastlege særlig i oppfølgning av migrene og medikamentindusert hodepine.

Hva kan du gjøre selv?

  • Ta tak i de risikofaktorene som kan gi hodepine som du vet du kan gjøre noe med selv.
  • Hold deg i god fysisk form, helst daglig aktivitet
  • Spis regelmessig.
  • Få nok søvn.
  • Søk trivsel rundt egen arbeids- og livssituasjon.
  • Reduser stress så godt det lar seg gjøre
  • Bevisstgjøring på arbeidsstilling, ta pauser, gjerne med litt bevegelser
  • Tøyningsøvelser for bryst, skuldre og nakke.
  • Styrke og bevegelighets trening for nakke, skuldre og rygg. 

Vestfold Naprapati

Per Thomas Mørk
Naprapat, DN, MNNF

Bestill time nå


Kanskje du har interesse av dette?

Sliten i kroppen: Tips til en bedre hverdag

Slik forebygger du idrettsskader

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *